Kategoriat
asahi

Tämä on asahi tarinani

Hei, olen Johanna ja Asahi ohjaajana toiminut joulusta 2018 alkaen. Innostuin opiskelemaan Asahi ohjaajaksi yrityskummini vinkistä ja omasta mielenkiinnosta kevyempää ja rauhallisempaa lajia kohtaan.

Aiemmin olin ohjannut lähinnä lihaskuntoharjoituksia ja oma liikuntaharrastus pohjasi lenkkeilyyn ja lihaskuntoharjoitteluun. Ongelmana oli kuitenkin jatkuvasti kipeytyvä selkä, ja olin huolissani kuinka pystyisin jatkamaan liikunnan ohjaamista ja harrastamista.

Asahi terveysliikunta sai huomioni liikkeiden lempeyden ja selkärankaan kohdistuvien, tieteeseen perustuvien, täsmäliikkeiden vuoksi. Minusta on aivan ihanaa, että laji on kehitetty Suomessa. Asahi tuntui välittömästi tasapainottavan liikuntaharrastuksiani ja innostuin myös jakamaan Asahin iloa viikkotunneilla.

Magneettikuvassa näkyi laaja välilevytyrä

Tasapainoisempi liikuntatapa ei kuitenkaan enää pelastanut selkääni. Kesällä 2019 magneettikuvassa näkyi laaja välilevytyrä. Jouduin luopumaan lihaskuntoharjoittelusta ja sen ohjaamisesta, saatoin olla vain tsemppari, mutta Asahi piti minut liikkeessä päivittäin. Asahi liikkeet helpottivat kipua ja jäykkyyttä aamuisin, ja tuntien ohjaaminenkin tuntui hyvältä. Jälkeenpäin ajatellen, se että pysyin työssä, pysyin liikuntaharrastusten parissa ja kävin fysioterapiassa, auttoi minua toipumaan nopeasti viimein selkäleikkauksesta.

Mietin kauan jaanko tätä tarinaa. Olen aiemmin ajatellut ettei terveys asiani kuulu kenellekään muulle. Mutta jos voisin kannustaa ja auttaa edes yhtä ihmistä valitsemaan levon sijaan liikkeen, tarinnallani on merkitystä. Olen oman kokemukseni kautta nähnyt elävästi, että liike on lääke. Jos jää sängyn pohjalle makaamaan, tulee hetki hetkeltä kipeämmäksi. Vaikka liikkeelle lähteminen voi olla itkua ja hampaiden kiristelyä, se palkitaan. Olen myös löytänyt itsestäni lääkevastaisen sairaanhoitajan, mutta jos kipu lamauttaa, on se hoidettava lääkkein, jotta pysyy toimintakykyisenä (vaikkakin sitten hieman pääpyörällä).

Pikkuhiljaa keho alkaa avautumaan

Tunneilleni tulee usein ihmisiä, jotka mm. tekevät päätetyöskentelyä, tai ovat muuten saaneet niska-hartia seutua taikka selän aluetta jumiin. Liikkuvuus voi olla rajoittunut ja eri liikkeissä tulee herkästi kiputuntemuksia. Ensimmäisten harjoittelutuntien jälkeen voi olo tuntua jopa inhottavalta, mutta pikkuhiljaa keho alkaa avautumaan, liikkuvuus paranee, lihakset rentoutuu ja kiputilat hellittää. Säännöllinen harjoittelu tuo takuulla tuloksia.

Yritän aina muistaa tunnilla kertoa, ettei liikkeitä ole tarkoitus tehdä kiputuntemukseen saakka. Asahi liikkeiden tulee tuntua lempeiltä, pumppaavilta venytyksiltä, nivelten ja lihasten annetaan liikkeen ja hengityksen avulla rauhassa vetreytyä.

Asahi tarjoaa mielenrauhaa

Käytämme keuhkojen kapasiteettia hyvin rajallisesti perusarjessa. Stressaantunut ihminen hengittää hyvin pinnallisesti ja ajatukset poukkoilevat jatkuvasti asiasta toiseen. Hengitysharjoitukset, mielikuvaharjoitukset ja hiljentyminen liikkeeseen, tekee Asahi tunnista rauhoittavan ja voimaannuttavan kokemuksen. Näitä rauhoittumisen kokemuksia tulisi olla jokaisen arjessa. Mitä kiireisempi arki, sitä enemmän rauhoittumisen ja hiljentymisen hetkiä tarvitaan.

Olen kiitollinen avusta, jota asahi on tuonut henkilökohtaisesti minulle, sekä palautteista, joita asahi asiakkaani ovat kertoneet.

Liikkeen ilosta, Johanna

Asahin virtaava liikesarja auttaa minua valmistautumaan tuntiin, herättää kehon aamuisin ja auttaa keskittymään juuri käsillä olevaan hetkeen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.